Najčastejšie chyby pri predaji a prenájme nehnuteľnosti: Ako sa im vyhnúť?
Predaj alebo prenájom nehnuteľnosti je u väčšiny z nás významný a dôležitý krok, ktorý si vyžaduje správne rozhodnutia a dôkladnú prípravu. Nejedná sa o bežnú o činnosť, a tak k tomu treba aj pristupovať. Častokrát predávame nehnuteľnosť, ku ktorej máme vytvorené emocionálne puto, následkom čoho sa stáva, že obchodnú logiku a racio premôžu pocity. V takýchto prípadoch môže byť nepremyslený proces predaja a samotné inzerovanie urobené nesprávne. Tento faktor dokáže následne ovplyvniť samotnú efektivitu a úspech predaja. Nekvalitne spracovaný inzerát a slabý marketing výrazne zníži šance na úspešné nájdenie potenciálnych kupcov. Zároveň predĺži čas, počas ktorého je nehnuteľnosť na trhu. V tomto článku sa pozrieme na najčastejšie chyby, ktorým by ste sa mali vyhnúť. Poskytneme vám tiež odporúčania na obchodnú stratégiu, ktorá je v rámci predaja a prenájmu nehnuteľnosti najúčinnejšia.
Vysoko stanovaná cena môže spôsobiť, že nehnuteľnosť zostane na trhu príliš dlhý čas, čo môže viesť k zníženiu záujmu zo strany kupujúceho
1. Nesprávne stanovená cena nehnuteľnosti vie predaj oddialiť až o niekoľko mesiacov
Stanovenie správnej predajnej ceny je jedným z najdôležitejších faktorov úspešného obchodu. Vysoko stanovaná cena môže spôsobiť, že nehnuteľnosť zostane na trhu príliš dlhý čas, čo môže viesť k zníženiu záujmu zo strany kupujúceho a vedie k nutnosti neskoršieho znižovania ceny, po dlhšej dobe častokrát „pod cenu“. Je preto už na začiatku potrebné zložiť ružové okuliare a počítať pri výnose z predaja s realistickým záverom, ktorý aj tak napokon ukáže samotný trh. Naopak, príliš nízka cena môže znamenať istú finančnú stratu a nespokojnosť s výškou zisku.
Kroky na nastavenie hodnoty nehnuteľnosti:
- Analyzujte trh a porovnajte ceny podobných nehnuteľností vo vašej lokalite.
- Buďte realistickí a zohľadnite stav nehnuteľnosti, lokalitu a aktuálny dopyt.
- Zvážte konzultáciu s odborníkom alebo realitnou kanceláriou, ktorá má skúsenosti priamo z praxe a reálne dáta ohľadom aktuálnych predajných cien. Ceny, ktoré sú inzerované na internete prevažne nezodpovedajú reálnej hodnote, za ktorú sa nehnuteľnosti aj nakoniec predali.
- Skúste si odmyslieť emočné puto, ktoré by nereálne navýšilo predajnú sumu.
Náš tip: Vyskúšajte náš online výpočet na určenie sumy nehnuteľnosti.

2. Nekvalitné fotografie a slabá vizuálna prezentácia odrádzajú od prvého momentu
Prvé dojmy, ktoré potenciálny kupujúci získa z vašej nehnuteľnosti, sú práve z fotografie. Nekvalitné, tmavé alebo neprofesionálne snímky môžu odradiť záujemcov ešte predtým, než si prečítajú popis. Na danú nehnuteľnosť tak vôbec nemusia v inzeráte ani kliknúť. V súčasnosti je vizuálna prezentácia absolútne kľúčová. Ak sa vám predsa niečo nepáči ani na fotke, akú máte motiváciu chcieť to vidieť naživo? Už sme si teda povedali, že pri inzerovaní sú kvalitné fotografie dôležité. V dnešnej dobe sú však možnosti neobmedzené. Neviažte sa preto len na statické zábery. Viac než odporúčanými nástrojmi sú tiež home-staging a 3D prehliadky interiérových priestorov, ktoré výrazne zvyšujú atraktivitu inzerátu. V prípade nehnuteľností s pozemkom sú tiež alternatívou dronové zábery.
Ešte pred samotnou fotkou by sme sa mali zamerať na to, čo bude na daných snímkach zachytené. Uistite sa, že máte v jednotlivých izbách čisto a poriadok. Nebojte sa tiež pridať zeleň, či umelecké diela. Obľúbenou službou v súčasnosti je home-staging, ktorú vám profesionálna realitná kancelária bude vedieť zabezpečiť.
V prípade nehnuteľností s pozemkom sú tiež alternatívou dronové zábery
3. Spolupráca s viacerými realitnými kanceláriami nikdy nerobí dobrotu
Niektorí predávajúci sa rozhodnú spolupracovať s viacerými realitnými kanceláriami v nádeji, že tým zvýšia šance na predaj. Tento prístup však môže viesť k zmätku, nekonzistentnosti v inzerátoch a dokonca k poškodeniu reputácie nehnuteľnosti. Sami dobre viete, aké je otravné, keď pri prieskume vidíte ten istý byt na každej webovej stránke realitných spoločností, inak odfotený, s iným popisom a veľmi často aj s inou cenou. Na takomto postupe skutočne nie je nič profesionálne.
Vyberte si preto, ideálne, jednu realitnú kanceláriu s dobrými referenciami a dlhoročnými skúsenosťami. Rozhodujte sa takisto na základe komunikácie a obšírnosti ponúkaných služieb. Najvýhodnejšie je pre vás vybrať si odborníkov, ktorí vám všetko zabezpečia pod jednou strechou (inzerovanie, finančné a právnické služby, marketing, cenotvorbu a mnohé ďalšie).
4. Transparentnosť informácií je pri inzercií alfou a omegou
Popis nehnuteľnosti by mal byť informatívny, presný, pútavý a mal by vyzdvihnúť to, v čom je nehnuteľnosť výnimočná. Chýbajúce informácie, gramatické chyby alebo nejasnosti môžu odradiť potenciálnych kupujúcich.
Zahrňte preto všetky relevantné informácie:
- počet izieb,
- výmera,
- pôdorys,
- stav nehnuteľnosti,
- vybavenie
- lokalita,
- inžinierske siete,
- dostupnosť služieb a dopravy,
- podrobnejšie technické parametre, ktoré môžu potenciálnych kupcov prilákať na obhliadku,
- používajte jasný a profesionálny jazyk a vyhnite sa prehnaným superlatívom,
- zdôraznite jedinečné vlastnosti nehnuteľnosti, ktoré ju odlišujú od ostatných,
- vyzdvihnite atraktivitu, potenciál a dôvody prečo vašu nehnuteľnosť kúpiť,
- nezabudnite na kontaktné údaje.

5. Dostatočné udržiavanie nehnuteľnosti pri obhliadkach a obchodný duch
Príprava nehnuteľnosti pred obhliadkami je často podceňovaná. Neporiadok, drobné opravy alebo estetické nedostatky môžu negatívne ovplyvniť dojem záujemcov. Nejde teda len o to, aby ste vytvorili pekné fotografie a virtuálnu prehliadku, no taktiež musíte vytvoriť príjemný prvý dojem naživo. Nezabúdajte preto na udržiavanie bytu na predaj v dobrej kondícii a malé detaily, akými sú čistota, príjemná vôňa a funkčné prostredie.
Rovnako dôležité je nie len predávať, ale vedieť predať . Tento faktor sa, väčšinou, veľmi ťažko dodržiava majiteľovi, ktorý má k danému bytu či domu vytvorený istý vzťah a nemá objektívny prístup. Komunikačné schopnosti, transparentnosť a kvalita informácií, či skúsenosti z predošlých predajov alebo prenájmov nenahradí niekto, kto to robí prvýkrát. Rovnako citlivou témou je dohoda na cene, či podmienky rezervácie, kedy vie realitný maklér ako mediátor dohodnúť medzi oboma stranami kompromis v duchu win-win. Z tohto dôvodu odporúčame spoluprácu s profesionálom, kedy sa môžete spoľahnúť sa na čistú komunikáciu, bez starostí navyše. Samozrejme takto kvalitné služby vám neposkytne každý, preto je opät potrebné overiť si recenzie, predošlú prax, prípadne si pred spoluprácou s realitnou spoločnosťou dohodnúť informatívne osobné stretnutie.

6. Ignorovanie online marketingových trendov sa v súčasnosti neoplatí
V roku 2025 je online prezentácia nehnuteľnosti kľúčová. Ignorovanie moderných marketingových nástrojov, ako sú sociálne siete, cielená reklama alebo optimalizácia pre vyhľadávače (SEO), môže obmedziť dosah vášho inzerátu.
Naše tipy:
- Využívajte sociálne siete na propagáciu nehnuteľnosti, vrátane platených kampaní.
- Optimalizujte inzerát pre vyhľadávače pomocou relevantných kľúčových slov, ako sú “predaj bytu Banská Bystrica” alebo “rodinný dom na predaj Bratislava".
- Zvážte spoluprácu s marketingovým špecialistom alebo realitnou kanceláriou, ktorá má skúsenosti s online propagáciou. Možnosť mať všetky služby pod jednou strechou sa stále javí ako najvýhodnejšia, pretože pri rozumnom výbere sa vám skutoční profesionáli postarajú o všetko. Vám už potom len ostáva tešiť sa na nových majiteľov nehnuteľnosti a rozmýšľať nad následným investovaním budúceho zisku.
Optimalizujte inzerát pre vyhľadávače pomocou relevantných kľúčových slov, ako napríklad “predaj bytu Banská Bystrica”